Vespa: Το ταξίδι διαρκεί πάνω από μισό αιώνα

Από τα 1946 που έκανε την εμφάνιση της στους δρόμους της Ιταλίας, άλλαξε την εικόνα  των πόλεων της γειτονικής χώρας, αλλά και όλου του κόσμου καταφέρνοντας με την προσωπικότητα και την φινέτσα της να αποτελεί ένα από τα αναγνωρίσιμα ποπ σύμβολα του σύγχρονου πολιτισμού μας.

Το 1946 ήταν η καλύτερη χρονιά για να λανσάρει κάποιος ένα είδος μοτοσικλέτας στην Ιταλία. Βρισκόμαστε ένα χρόνο μετά το τέλος του πολέμου και οι πόλεις ακόμα μετρούν τις πληγές τους και συλλέγουν τα κομμάτια τους. Πολλές από αυτές δεν είχαν αποκαταστήσει ακόμα τα συστήματα συγκοινωνίας τους και έτσι μεταφορά με μια μοτοσικλέτα φάνταζε ιδανική επιλογή.

Η γέννηση ενός θρύλου

Η Vespa (που στα ιταλικά σημαίνει σφήκα) αποτελεί τον καρπό της απόφασης του Enrico Piaggio να δημιουργήσει ένα προϊόν για τις μάζες, σε χαμηλό κόστος. Καθώς τελείωνε ο πόλεμος, ο εργοστασιάρχης Enrico μελετούσε κάθε πιθανή λύση ώστε να ξαναρχίσει την παραγωγική διαδικασία του μετά τις ζημιές που είχαν υποστεί οι επιχειρήσεις του στη Τοσκάνη και στις οποίες κατασκεύαζε ράγες, αεροσκάφη. Η αρχή έγινε στο εργοστάσιο της Biella, όπου παραγόταν ένα scooter βασισμένο στη μικρή μοτοσικλέτα που είχε φτιαχτεί για τους αλεξιπτωτιστές. Το πρωτότυπο, γνωστό ως ΜΡ 5, είχε ονομαστεί κοροϊδευτικά «Paperino» (το ιταλικό όνομα του Ντόναλντ Ντακ) εξαιτίας του παράξενου σχήματός του, αλλά καθώς δεν άρεσε στον Enrico Piaggio, ζήτησε από τον D’Ascanio να το ξανασχεδιάσει. Όμως στο σχεδιαστή δεν άρεσαν οι μοτοσικλέτες. Τις έβρισκε άβολες, ογκώδεις, με τροχούς που δεν άλλαζαν εύκολα αν τρυπούσαν και το χειρότερο, με αλυσίδα που λέρωνε. Η εμπειρία του ωστόσο σαν αεροναυπηγός, τον βοήθησε να βρει τη λύση. Προκειμένου να εξαφανίσει την αλυσίδα, φαντάστηκε ένα όχημα με άμεση μετάδοση, για να διευκολύνει την οδήγηση έβαλε το μοχλό των ταχυτήτων στο τιμόνι, ενώ για να αλλάζουν ευκολότερα τα λάστιχα δεν σχεδίασε ένα πιρούνι, αλλά ένα βραχίονα παρόμοιο με εκείνο των αεροπλάνων. Τέλος, σχεδίασε ένα αμάξωμα που θα προστάτευε τον αναβάτη: δεκαετίες πριν την εξάπλωση των εργονομικών μελετών, το κάθισμα της Vespa είχε σχεδιαστεί για να παρέχει άνεση και ασφάλεια και να μην ταλαντεύεται επικίνδυνα όπως σε μία ψηλή μοτοσικλέτα. Το καινούργιο σχέδιο του D’Ascanio δεν έμοιαζε με το «Paperino» αλλά αποτελούσε μία επαναστατική πρόταση, διαφορετική από εκείνες όλων των άλλων δικύκλων. Με τη βοήθεια του έμπιστου σχεδιαστή του, Mario D’Este, o D’Ascanio δεν χρειάστηκε παρά λίγες ημέρες να τελειοποιήσει την ιδέα του και να ετοιμάσει τα πρώτα σχέδια της Vespa, η οποία κατασκευάστηκε για πρώτη φορά τον Απρίλιο του 1946 στην Pontedera. Τη βάφτισε ο ίδιος ο Enrico Piaggio που κοιτάζοντας το πρωτότυπο, με το πλατύ μεσαίο τμήμα όπου καθόταν ο αναβάτης και τη στενή μέση, αναφώνησε: «Μοιάζει σαν σφήκα». Κι έτσι γεννήθηκε η Vespa.Στις 23 Απριλίου 1964 η PIAGGIO & C. S.p.A. κατοχύρωσε το σχέδιό της στο υπουργείο Βιομηχανίας και Εμπορίου της Φλωρεντίας, για «μία μοτοσικλέτα με έναν ορθολογικό συνδυασμό οργάνων και στοιχείων και με αμάξωμα αποτελούμενο από φτερά και καπάκια που καλύπτουν όλα τα μηχανικά μέρη». Σε μικρό χρονικό διάστημα η Vespa παρουσιάστηκε στο κοινό, προκαλώντας διαφορετικές αντιδράσεις. Ο Enrico Piaggio, ωστόσο δε δίστασε να ξεκινήσει τη μαζική παραγωγή δύο χιλιάδων μονάδων της πρώτης Vespa 98cc. Το νέο όχημα έκανε το ντεμπούτο του στο Golf club της Ρώμης, όπου παρίστατο ο εκπρόσωπος των Συμμαχικών δυνάμεων. Οι Ιταλοί είδαν για πρώτη φορά τη Vespa στις σελίδες του Μοtor (24/3/46). Aπό κοντά την είδαν στην έκθεση του Μιλάνου το 1946, όπου ακόμα και ο Καρδινάλιος Schuster, σταμάτησε για να παρατηρήσει αυτό το φουτουριστικό όχημα.

Σήμερα, η Vespa συνεχίζει να έχει ισχυρή θέση στους δρόμους όχι μόνο των Ιταλικών πόλεων αλλά και όλου του κόσμου όντας ένα από τα πιο αγαπημένα μεταφορικά μέσα. Χαρακτηριστικό είναι πως είναι πολύ δύσκολο κανείς να βρει μια Vespa δεύτερο χέρι μιας και οι κάτοχοι τους την αντιμετωπίζουν σαν συλλεκτικό κομμάτι, ακόμη και όταν αποκτήσουν ένα νεώτερο μοντέλο με περισσότερες ικανότητες και μοντέρνα αξεσουάρ. Τίποτα δεν είναι ικανό να κάμψει την αγάπη των οδηγών πόλης για τη ρετρό ιταλίδα με τους δυο τροχούς και τη vintage φινέτσα και γοητεία που όσο περνούν τα χρόνια τόσο μεγαλώνει. Ενώ, δεν είναι λίγες οι φορές που έχει πρωταγωνιστήσει ακόμη και στον κινηματογράφο: απο το Διακοπές στη Ρώμη με την Όντρεϊ Χέπμπορν μέχρι στην ταινία Alfie με τον Τζουντ Λο κλέβοντας τη παράσταση. 

  

Μουσείο Museo Piaggio

Το Piaggio Museum βρίσκεται στην Pontedera  κοντά στην Πίζα και έχει ανοίξει μόλις το Μάρτιο του 2000.  Εκεί εξιστορείται μέσα από σπάνια υλικά και εκθέματα με κάθε λεπτομέρεια όλη η ιστορία της κλασικής μοτοσικλέτας και της επιρροής που αυτή άσκησε στην Ιταλία, σε όλο τον κόσμο και πως κατέληξε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σύμβολα της ποπ κουλτούρας.

Viale Rinaldo Piaggio 7, 56025 Pontedera , τηλ.: 0039 0587 27171, www.museopiaggio.it

 

 

 

Προηγούμενο

Ο οίκος Chanel πάει για σκι

Επόμενο

PAL-V One: Το όχημα-ελικόπτερο