7 tips από τη SWISS για ν' αντιμετωπίσετε το jet lag


Πονοκέφαλος, αδυναμία συγκέντρωσης, προβλήματα μνήμης, έντονη κόπωση, απώλεια όρεξης, δυσπεψία, διαταραχές ύπνου. Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο από τα συμπτώματα του jet lag που παρουσιάζονται, με διαφορετικές διακυμάνσεις ανάλογα με τον κάθε οργανισμό, έπειτα από μια πολύωρη πτήση, με προορισμό μια χώρα με πολύ μεγάλη διαφορά ώρας. 
Γιατί συμβαίνει, όμως, αυτό; Με απλά λόγια, γιατί απορρυθμίζεται το εσωτερικό, μέχρι πρότινος καλοκουρδισμένο, ρολόι μας. Οι ειδικοί το ονομάζουν κιρκαδικό ρυθμό. Κάθε κύκλος του έχει διάρκεια 24 ώρες και περιλαμβάνει τη δική του καθημερινή ρουτίνα, τις συνήθειές του δηλαδή σε σχέση με το φαγητό, τις δραστηριότητες καθώς και τον ύπνο. Όταν αυτή η ρουτίνα διαταράσσεται γιατί, για παράδειγμα η πτήση μας ξεκίνησε βράδυ και έπειτα από επτά ώρες φτάσαμε στον προορισμό μας και αντικρίσαμε και πάλι... βράδυ, τότε το σώμα μας αντιδρά σ' αυτή την αφύσικη γι' αυτό διαδικασία. 
Τα καλά νέα είναι πως υπάρχουν τρόποι να θωρακίσουμε τον οργανισμό μας απέναντι στο jet lag, αλλά και «αντίδοτα» σε περίπτωση που εμφανίσουμε κάποια από τα συμπτώματα του, τα οποία απειλούν να βάλουν τρικλοποδιά στις διακοπές μας. Ποια είναι αυτά; 

Πιο χαλαρό πρόγραμμα: Λίγες μέρες πριν από το ταξίδι σας, προσπαθήστε να ακολουθήσετε ένα πιο ευέλικτο πρόγραμμα. Σπάστε τη ρουτίνα σας. Επιχειρείστε, για παράδειγμα, να φάτε μεσημεριανό την ώρα που θα ήταν μεσημέρι στη χώρα που θα επισκεφτείτε. Μ' αυτό τον τρόπο προετοιμάζετε το εσωτερικό σας ρολόι να προσαρμοστεί πιο εύκολα στα νέα δεδομένα. 

Ξεκουραστείτε το προηγούμενο βράδυ: Πολλές φορές ο ενθουσιασμός του ταξιδιού, η τελευταίας στιγμής προετοιμασία αλλά και η σκέψη ότι θα κοιμηθούμε κατά τη διάρκεια της πτήσης μας οδηγούν άυπνους στο αεροδρόμιο. Αυτό ενισχύει την κόπωση και κάνει το ρολόι μας να τα «χάνει» μπροστά στις νέες συνθήκες που θα έρθουν. Αντίθετα, ένας καλός ύπνος θωρακίζει τον οργανισμό μας και μας βρίσκει πιο έτοιμους ν' αντιμετωπίσουμε τις όποιες επιπτώσεις του jet lag.

Επιλέξτε μια πτήση με ενδιάμεση στάση: Σε περίπτωση που ο προορισμός σας είναι πολύ μακρινός με μεγάλη διαφορά στη ζώνη ώρας, προτιμήστε μια πτήση με ανταπόκριση, ώστε να δώσετε τον απαραίτητο χρόνο στον οργανισμό σας να προσαρμοστεί στη νέα ρουτίνα. 



Αποφύγετε το αλκοόλ: Ένα ποτό κατά τη διάρκεια της πτήσης μοιάζει με καλή ιδέα. Μια μικρή γιορτή για το ταξίδι που ξεκινά αλλά και ένας τρόπος για να χαλαρώσουμε και ν' αφεθούμε ανέφελοι πάνω από τα σύννεφα. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τους ειδικούς, τα οφέλη σ' αυτή την περίπτωση είναι πολύ λιγότερα συγκριτικά με τις αρνητικές συνέπειες. Βλέπετε, το αλκοόλ έχει αυξημένη επίδραση σε μεγάλο υψόμετρο. Με απλά λόγια ακόμη και δύο ποτά μπορεί να σας ζαλίσουν, ν' αυξήσουν την κόπωση, ακόμη και να προκαλέσουν αφυδάτωση. 

Πείτε «όχι» στον καφέ: Αντισταθείτε σ' ένα φλιτζάνι καφέ, όσο δελεαστικό και αν μοιάζει. Θα έχετε την ευκαιρία να  απολαύσετε όσα θέλετε-εντάξει, πάντα με μέτρο- όταν φτάσετε στον προορισμό σας. Η καφεΐνη ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα στον ύπνο και ενοχλήσεις στο στομάχι. Αντίθετα, φροντίστε να πίνετε αρκετό νερό, ώστε να είναι ο οργανισμός σας ενυδατωμένος, αντισταθμίζοντας έτσι τον ξηρό αέρα του αεροπλάνου που αυξάνει τις πιθανότητες αφυδάτωσης.

Κοιμηθείτε... έξυπνα: Αν θέλετε να ρίξετε έναν υπνάκο κατά τη διάρκεια της πτήσης προτιμήστε να το κάνετε όταν θα είναι νύχτα στον προορισμό σας, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι στην τοπική ώρα θα είναι μέρα μεσημέρι. Μ' αυτό τον τρόπο προετοιμάζετε το σώμα σας να μπει σε νέο ρυθμό. 

Γίνετε... ντόπιος: Αφού φτάσετε στον προορισμό σας προσπαθήστε να μπείτε στο πρόγραμμα της χώρας, στους ρυθμούς των ντόπιων. Πρακτικά: Αν, για παράδειγμα, είναι μέρα όταν φτάσετε, αποφύγετε να κοιμηθείτε ακόμη και αν αισθάνεστε κουρασμένοι. Προτιμήστε να κάνετε μια χαλαρή βόλτα. Αν, πάλι, φτάσετε άγρια μεσάνυχτα, προσπαθήστε να ξεκουραστείτε λίγο, ακόμη και αν τα μάτια σας αντιστέκονται της βαρύτητας. 

Extra tip: Μόλις επιβιβαστείτε στο αεροπλάνο-και σε καμία περίπτωση νωρίτερα, καθώς θα κινδυνεύσετε να χάσετε την πτήση σας- ρυθμίστε το ρολόι σας στην ώρα της χώρας που πρόκειται να επισκεφθείτε. Αυτό είναι ένα ψυχολογικό τρικ που θα βοηθήσει τον εγκέφαλο να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα ευκολότερα. 



Δείτε όλες τις πτήσεις που πραγματοποιεί σε κάθε γωνιά του πλανήτη η Swiss International Air Lines.

Tags:tips jet lag 

Προηγούμενο

6 μυστικά από τη SWISS για ένα ταξίδι-εμπειρία ζωής

Επόμενο

18 tips για να γλιτώσετε χρήματα στα ταξίδια σας